Menu

Jak na úspěšný cold-calling

Cold-calling je uměním, které vyžaduje obratnost, trpělivost a vynikající komunikační schopnosti. Proto jsme pro vás společně s Alexem a Faresem ze Saleshero připravili návod, jak se stát mistrem cold-callingu.
Připravíme vás na to, jak zvládnout první hovor s potenciálním zákazníkem, jak si získat jeho pozornost a přesvědčit ho, aby přišel na obchodní schůzku.
Bez ohledu na to, zda jste začátečník nebo zkušený obchodník, tato videa vám poskytnou užitečné tipy, jak zlepšit vaše prodejní schopnosti a dosáhnout vynikajících výsledků. 
Co je to cold-calling?

Cold-calling je metoda prodeje nebo marketingového kontaktování, při které obchodníci nebo zástupci společnosti telefonují potenciálním zákazníkům, se kterými nemají předchozí vztah ani žádnou existující komunikaci. Při cold-callingu získávají kontaktování lidé telefonicky informace o produktech nebo službách a protistrana se snaží vyvolat zájem, případně uzavřít obchod. Tato metoda je často využívána pro hledání nových zákazníků, identifikaci jejich potřeb a navázání obchodních vztahů.

Cold-calling krok za krokem

Na začátku je třeba si uvědomit 3 pravidla cold-callingu:

  1. Je to o hlavě! Nesmíte se bát. 
  2. Musíte znát ten správný postup. 
  3. Cílem není prodej, ale domluvení schůzky.

Začít můžete tak, že si uděláte seznam 50 firem, kterým chcete zavolat. Můžete k tomu využít naši aplikaci Merk, kde si můžete filtrovat společnosti podle mnoha parametrů a získat k nim i kontakty. 

Nové obchodní příležitosti není třeba hledat nebo vytvářet, lze je strojově identifikovat pomocí chytrých dat.

Příprava na hovor

Než začnete s cold-callingem, je třeba vyhledat informace o firmě, kterou chcete kontaktovat. Pomůže vám to zaujmout člověka, kterému voláte. Najděte si tyto informace: 

  • Vize a mise firmy
  • Velikost firmy
  • Kontaktní osoba
  • Telefonní číslo

Většina ochodníků selhává při cold-callingu z toho důvodu, že se ihned během prvního telefonátu snaží prodávat. Když někomu voláte poprvé, vaším cílem není prodat nebo odhalit potřeby potenciálního klienta, ale domluvit si schůzku, na které budete mít příležitost k hlubšímu rozhovoru. Cold-call by měl trvat mezi 2 a 5 minutami.

Scénář pro cold-calling:

  • Představení
  • Elevator pitch

Dobré představení pro cold-calling je krátké, dynamické a stručné.

Nejprve se krátce představte a pak udělejte pauzu. Poté zkuste použít dvě předem připravené ANO-otázky – tedy otázky, na které ten druhý odpoví pozitivně. Tyto otázky si předem připravte. Posloužit vám k tomu může například Merk nebo LinkedIn. 

Elevator pitch

Elevator pitch je krátká věta, která má vašeho potenciálního zákazníka zaujmout. Elevator pitch tedy neprodává, ale vzbuzuje zvědavost, aby se váš potenciální zákazník chtěl o vašem businessu dozvědět více.

Elevator pitch je například věta: „Skrze mentoring a koučování pomáhám seniorním obchodním manažerům zdokonalit se v prodeji tak, aby dosáhli udržitelného obchodního růstu.“

Když nechcete volat úplně „na studeno“

Firmy, které chodí na váš web, už určitě mají nějaký zájem o váš produkt či službu. Ale jen 4 % z nich se vám ozvou. My vám řekneme, kdo je těch zbylých 96 %, které jste zaujali.

Aplikace Leady identifikuje firemní návštěvníky vašeho webu. Vy si jen vyberete ty, které jste zaujali nejvíce a spadají do vaší cílové skupiny. Pak už jen stačí jim zavolat. 

Co na to naši klienti?

Díky datovým analýzám a identifikaci firem s konkrétními potřebami můžeme oslovovat potenciální zákazníky přímo s nabídkou řešení jejich problémů nebo cílů.
To znamená, že naši obchodníci se nemusí věnovat hledání příležitostí, ale mohou se soustředit na samotné obchodování a zvyšování produktivity své práce.

Ondřej Synovec, CEO, Signi

MERK – základní nástroj pro obchod a marketing

Merk je nejobsáhlejší a nejaktuálnější databáze na trhu – máme informace o každé firmě v ČR a na Slovensku. Víme, jaký má obrat, zisk, počet zaměstnanců, její obor, růst či pokles, jaký má vozový park a jeho stáří, jak dlouho na trhu působí, jaké používá technologie, jaké zaměstnance hledá, nebo jak silný je její marketing. Také víme, jak je aktivní, jak je řízená, kdo ji vlastní a mnoho dalšího. S aplikací Merk nebude váš hovor ztráta času.

Merk je výborný odrazový můstek pro cold-calling. Vyzkoušejte si ho zdarma:

Baví nás sales a chceme, aby bavil i ostatní!

Alexander Raiman

Ještě před Saleshero Alex rozvíjel přes 10 let startupy s lokální i globální působností jako Daytrip, Invia, Socialbakers nebo Svět Rovnátek. V Socialbakers vybudoval 150členný obchodní tým a měl na starosti globální obchodní strategii. 

Jeho tréninkem prošlo již přes 150 lidí a více než 50 lidí přímo osobně koučoval. Vidět jejich úspěch je to, co ho žene dopředu.

Fares Měchura

Se salesem začínal už ve 14 letech a dodnes vzpomíná na svého dědečka, který byl jeho největší sales mentor. Původně byl Fares novinář, osud to ale zařídil tak, že se stal obchodníkem. Kromě aktivního obchodu vedl obchodní tým a nastavoval obchodní procesy ve firmách jako AnyDesk, Socialbakers, Khoros nebo Everwhere

Na práci ho baví především to, jak rozdílné lidi potká, a co všechno díky jeho koučinku dokážou.

Zlepšujte své obchodní dovednosti se Saleshero

Pokud se vám naše videa líbila, určitě se podívejte i na Saleshero podcast, kam si Alex s Faresem zvou zajímavé hosty. Doporučujeme například epizodu 5 zásad pro úspěšný cold-calling.

Chcete-li zlepšit váš sales díky koučinku a konzultacím, abyste mohli růst, škálovat a splnit si své cíle, určitě se nezapomeňte podívat na jejich nabídku